במדינת ישראל, קיימים מאות אלפי עסקים, במגוון רחב של תחומים. לכל עסק, ישנם מרכיבים ואלמנטים שונים בתכלית מכל עסק אחר. ישנם עסקים להם מספר שותפים, לעומת כאלו להם בעל עסק בודד; קהל היעד של כל עסק משתנה; גודל כל עסק שונה אחד מהשני, בנוסף למספר העובדים המועסקים בו, סכומי הכסף המועברים בו ועוד. אי לכך ובהתאם לזאת, לכל עסק מחויבת להיות תוכנית עסקית הייחודית ומותאמת לו במיוחד, בהתבסס על חזון העסק והאסטרטגיה בה הוא נוקט. את ייסוד התכנית העסקית הכרחי לבצע עוד בתחילת הדרך, בשלבי הקמת העסק. היא נועדה לבצע ניתוח סיסטמתי של העסק, לצורך הצגת העסק בפני משקיעים פוטנציאליים בעזרת תיווך לעסקים, גיוס הון, תכנון אסטרטגי עתידי, תיווך מסחרי, ייסוד תוכנית שיווק לעסק ועוד.
מרכיבי התוכנית העסקית ופרקיה
כל תוכנית עסקית מחולקת לשני מרכיבים חיוניים: מרכיב ורבלי – תיאור החברה ופעולותיה לפרוטרוט, לרבות האפיקים בהם העסק פועל, קהל היעד אליו פונה העסק, ניתוח הפוטנציאל הקיים בשוק, בחינת ההזדמנות להצלחת העסק יחד עם איומים וקשיים צפויים, חוזקות מול חולשות של העסק מול מתחריו, קביעת תוכנית שיווק וכן תכנית מסחרית ועוד. מרכיב פיננסי – המרכיב הפיננסי מספק מידע הסוקר את הפן הפיננסי שקשור לעסק, על כל אופניו. בחלק הפיננסי יפורט גובה ההשקעה הנדרשת לצורך הקמת העסק, צפי לזמן החזר ההשקעה הראשונית ותשואה עתידית, תחזית כלכלית להכנסות במהלך השנים הקרובות ועוד. על אף שמדובר בהנחות יסוד בלבד, המרכיב הפיננסי הוא חיוני ולרוב משקף את ביצועי ופעולות החברה. בנוסף, הוא מעניק אפשרות מדד לבעל העסק במהלך שנות פעילותיו הראשונות, ומסייע לו לוודא שאינו חורג מהמגבלות אותן הוא הציב.
כל תוכנית עסקית מחולקת למספר נושאים ופרקים. המסמך פותח בהצגת תקציר למנהלים, אשר מסביר בקצרה למשקיע פוטנציאלי כיצד העסק צפוי להניב רווחים כלכליים. לאחר מכן, פונה המסמך להצגת המוצר אותו מספק העסק, וההתמודדות עם שוק המתחרים הקיים. כמו כן, מופיעה במסמך תוכנית שיווקית המתארת את ערוצי הפרסום והשיווק בהם יפעל העסק, ולסיום תחזית פיננסית על עתיד העסק.